Vad som är en god smak eller en vacker färg är i mycket en fråga om … just det, smak. Därför krävs både erfarenhet, kunskap och känsliga smaklökar för att bli framgångsrik inom vår bransch. Hos våra produktutvecklare finns många års kunskap samlad, om saker som olika länders smakpreferenser, hur man undviker att skumgodis tappar formen, definitionen av en naturidentisk arom och vilken molekylsammansättning smaken av solvarma smultron har.
Vi vet att rätt smak och färg kan betyda skillnaden mellan en flopp och en succé för en glasstillverkare, godisfabrikör eller bryggare. Därför arbetar vi nära våra kunder, med många testomgångar – och naturligtvis med full sekretess. Men vi drar oss inte heller för att produktutveckla på egen hand, när vi hittat någon alldeles särskilt spännande smak som vi bara inte kan låta bli att prova.
Steg för steg i ett utvecklingsprojekt
1 – Idé
Vårt arbete börjar alltid med en idé om smak och färg. Den kan komma från kunden eller från oss. Från en resa, en upplevelse eller intryck från vår omvärld. Den kan vara exakt specificerad eller bara en känsla.
2 – Analys av förutsättningar
Vad vi uppfattar som en god smak eller en vacker färg är personlig – men beror också på vår var i världen vi bor. Och att sätta smak på en glass är annorlunda än att smaksätta mineralvatten. Vi använder vår kunskap om konsumentpreferenser och produktegenskaper för att skapa de rätta förutsättningarna för projektet.
3 – Skapande
Nu startar ett intensivt blandande och experimenterande i labbet hos våra erfarna produktutvecklare. Smak och färg testas både i ren form och i slutprodukten. Verktygen vi använder för att hitta rätt är främst våra näsor och smaklökar. Och många provsmakningar tillsammans med kunden.
4 – Tekniska anpassningar
När den rätta smaken och färgen är hittad ser vi också till att vår produkt fungerar i praktiken. Vi anpassar produkten och receptur till tekniska förutsättningar, lagar och förordningar, råvarutillgång och kostnadsaspekter.
5 – Konsumenttester
Att introducera en ny produkt är en stor investering. Därför anordnar de flesta av våra kunder tester, både internt och med paneler av utvalda konsumenter.
6 – Produktionstester
Innan det nya smak- eller färgämnet sätts i produktion görs ofta testkörningar på plats i kundens anläggning. Då finns vi med på plats och ser till att vår produkt fungerar som det är tänkt.